Ahad, 29 Julai 2012

Lemang - Lemang Rindu



Hari Sabtu yang lalu,(semalam)...mama masak lemang lagi...sudah lama tak masak lemang, Mia pun dah beberapa kali tanya..Kali ni,..masak sikit sahaja,...agak tak nak membazir  .. 2 batang lemang pulut dan 2 batang lemang tepung...dan sebagai lauknya,...papa masak rendang ayam resepi ibundanya...

Maaflah..mama tak dapat nak kongsikan gambarnya di sini...nanti makruh pula puasa..tapi kalau anda semua ingat  (kalau ingat laa...) dulu mama ada pos satu entry tentang pertama kali mama masak lemang.Kalau nak baca cerita tu,..klik LEMANG ALUMINIUM ...

Tapi sekarang,...papa dah ubahsuai alat itu,..telah ada periuknya  serta tutup periuk yang lebih menjimatkan masa memasak. Kalau dulu,.kena tunggu 2jam...!! sekarang 1jam..dah siap masak.. Proses penyediaan membuat lemang masih sama...cuma rebus sahaja..letak air secukupnya...biarkan di atas api...selama 1jam..dah siap...amat mudah....sementara tunggu lemang masak,...bolehlah masak lauknya pula....

Lemang tepung tu,..untuk Mia sebabnya Mia suka makan tepung...(kesukaan mia ini buat mama teringat betul pada arwah mak,...tak sangka,..Mia mewarisinya...)...tapi tidaklah untuk Mia sampai 2batang tuu..hihihii

Kalau nak tengok alat mama masak lemang tu,..klik laa link di atas tu yaa....Memang tak sama lemang buluh dengan aluminium tapi...duduk di kawasan perumahan ini,...mana nak cari buluh dan mana tempat  nak dibakar kan..Cara inilah yang paling mudah...kalau nak lebih garing..lepas masak tu,..mama letak sekejap dalam ketuhar...maka jadilah lemang!!..hihihi...Jangan tak tahu,..balik kampung pun mama akan usung alat tu..senang nak masak....segera !!!..


Mutiara Mia
Kita tidak boleh mencipta pengalaman sebelum melaluinya..



 

Terima Kasih Sudi Singgah Dan Komen Blog "Mia Duniaku"

36 ulasan:

izz iizza berkata...

x pernah makan lemang tepung tu..mesti sedapp..

Wanieys berkata...

lemang tepung tu mcm mn kak izan...wani xpernah mkn lg biasa mkn lemang pulut jer hihi

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ berkata...

prnh mkn lmang skali je..huhu...rjinnye:)

ieedaz @ mama_isha berkata...

Sedap nye lemang, nk sikit :-)
Lemang tepung tu x pernah rase lahh mama mia...

Che Rosliza Che mat berkata...

pandai izan masak lemang ya...

Si Matatajam berkata...

M pun tak pernah rasa lemang tepung ni mesti best tu..

eita berkata...

lemang tepung...
sepanjang hidup ita kn..xpernah plok dgar lemang ni....
nk rengok pun susah bb bb pakai phone je ni...

Deqla manjew berkata...

pandainye buat lemang... lemang tepung? 1st time dgr.. haha.. (batakknya akuuu)

eita berkata...

lemang tepung?
sepnjang hidup ita kn x pernah plok dgar lemang ni hah?nati ada pc nk g tengok cra buat...

Chic Na berkata...

wah belum raya dah masak lemang ye mama. lemang tepung tu camne kak?

yusuflaili(Goku) berkata...

salam;
macam mana rasa masak lemang tak guna buluh ni..

Cik Aini berkata...

x penah lg rs mcm mn lemamg tepung tu mama mia.. tp kalo lemang pulut tu bleh bikin kecur liur nih =)

rajin lah mama mia awal2 dah masak lemang..trs rs suasana cam nk raya nih :) best2

Zie berkata...

oklh tu kn, jadi boleh makn... emmm

Ummi Iman berkata...

Arwah nenek saya pandai masak lemang tepung. Sedapkan? Rajin betul buat lemang. Saya tak pandai mkn pulut. Kalau teringin mkn lah sepotong dua yg org bg ;)

~Sweet Honesty~ berkata...

lemang tepung tu mcmana nk buat erk??kene belajar ne..

Cendol berkata...

first time dngr lemang tepung

YaYaNsMuM a.k.a YM berkata...

Wahhh...rajinnya mama mia nieh. Lemang tepung?YM tak penah lagi makan lemang tepung.mesti sedap...:)

Azian Elias berkata...

LEMANG TEPUNG???EMMM..CAM NE TU AGAK NYA EK?

anisalya berkata...

macam2 cara boleh guna kan? tak apa la. janji boleh makan lemang.

Riena Haiqal berkata...

first time dengar ada lemang tepung.. saya memang tak pandai makan lemang, dan sangat2 merugikan diri sendiri sebab tak pandai makan.. (^_^)

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Izan.Xah tggu raya..kat umah izan dah ada lemang.MMg kreatif betul HB izan ni.

Kat sini...kat pasar mlm pon ada jual lemang gak...mungkin cara camni dia buat kot.

ieda berkata...

lemag aluminium .. uikkk pelik tuu
hurmmm mana pic dik
nak jugak tgk :)

lelamaisara berkata...

pertama kali dengar...
pandai buat sendiri eh...mesti sedap tu kan

dyabunga berkata...

dya tunggu lomang nenek dya..hehe

syiela berkata...

mesti sedap ni.. selalu makan lemang pulut je

Kesuma Angsana berkata...

rajin nyer wat lemang. Kalau KA nak makan sikit2 tu beli aje

shida'R berkata...

wahh mama advance no...hehee blh bt tempat bakar lemamng sndri..skg ni kmpg pn ssh nk dpt buluh hehe..

Cik Nur berkata...

sedapnya lemang..cicah pulak dengan rendang..perggh.! mgiurkan..!

dah tgk alat tu, canggihlah..mcm mana nak buat..?hihihih

C'Jai berkata...

lain kali wat lagi, pos sini siket ye..nak rasa lemang aluminium air tangan mama mia...:)

wan nurul hezrina berkata...

lemang antara makanan wajib masa berhari raya nnt

fieda berkata...

lemang tepung...??tak pernah mkn lagi...ambopi tajuk bunyi mcm jiwang gitu...

Masha Meisters berkata...

1st time dengar lemang tepung ni.,..pasti sedap ni :)

IntaNBerliaN berkata...

pnh gak mkn lemang tepung tp lebih berkenan lemang pulut :-)

Mummy GreenyHouse berkata...

canggihnya... Mia puasa x? Berbukalemang bestnye!
Aleesya belum puasa lagi..baru ajar die erti puasa, sbb aleesya nak suap mami makan sekali ngn dia..huhu.. :p

Masya berkata...

pertama kali dgr lemamng tepung .. sebab sejak arwah embah dah takde.. takde sape nak buat lemang .. mak lagi suke masak lontong daun pisang ... makan dgn ayam masak kicap...

9n0L4 berkata...

oooooo. ade alat ye skrg. aritu bakar lemang, sampai mghrib pun belum masak sepenuhnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...